Wegwijzer voor een gezonde voeding

Wegwijzer voor een gezonde voeding - Familie eten

Genieten is tijd hebben om u te verwennen en maakt ons leven de moeite waard!
Met ons uitgebreide bofrost* assortiment schenken wij u meer tijd om te genieten, wij hebben reeds een uitgebreid assortiment voor u kant-en-klaar. 
Wij hebben enkele tips voor gezonde voeding voor u voorgesteld, zodat u optimaal kunt genieten.
 

Veelzijdig genieten!

Gezonde voeding - Zalm op bord gelegd

Beslis met hart en verstand.  Eet waar u zin in heeft.
Door variatie in uw voeding te brengen, creëert u een optimaal aanbod van vitamines en mineralen.

Een voorbeeld voor een optimale combinatie:
De combinatie van zalm en broccoli is samen goed voor uw botten.  Zalm bevat veel vitamine D, die helpt voor de botopbouw.  Hiervoor heeft uw lichaam ook calcium nodig, wat u dan weer vindt in broccoli.

Variatie zorgt voor plezier en voor meer genieten!
 

Groenten en fruit – Neem 5 porties per dag!

Gezonde voeding - groentekeuze

Neem minstens 3 porties groenten en 2 porties fruit per dag.  Het past op elk ogenblik van de dag als snack of als begeleider van een maaltijd. Bovendien is dit goed voor de slanke lijn:  fruit en groenten bevatten zeer weinig calorieën. 

Bij de gevarieerde keuze horen ook peulvruchten zoals linzen, kikkererwten en bonen alsook (ongezouten) noten.
► Een portie betekent: een hand vol. Voor kinderen betekent dat: een kinderhand vol.
► Groenten en fruit zorgen voor veel voedingsstoffen, vezels en dragen bij tot de verzadiging. Voldoende groenten en fruit eten verlaagt het risico op cardiovasculaire en andere ziekten. 

Wij bij bofrost* maken het u gemakkelijker om voldoende groenten en fruit te eten.
Het fruit en de groenten worden bij optimale rijpheid geoogst en bevatten daarom veel vitamines.  Van op het veld tot en met het diepgevroren product duurt het slechts enkele uren, zo gaan de belangrijke vitamines niet verloren.
bofrost*fruit- en groenteproducten zijn ideaal als snack en vormen een perfect kader om te genieten.
 

Graanproducten verzadigen - en volkoren nog meer!

Graanproducten zoals brood, pasta en rijst zorgen voor een verzadigd gevoel, de volkoren variant is de beste keuze voor uw gezondheid. 
Probeer wanneer mogelijk regelmatig volkoren producten in uw voeding te integreren.
Bovenop een langere verzadiging bevatten volkoren levensmiddelen meer voedingsstoffen dan witte geraffineerde graanproducten.  Verder verlagen de extra vezels het risico op diabetes, stofwisselingsstoornissen, kanker en cardiovasculaire aandoeningen.
 

Met dierlijke levensmiddelen de keuze aanvullen 

Melk- en melkproducten leveren eiwitten, vitamines en calcium, daarom zijn ze essentieel in uw dagelijkse voeding.
► Belangrijk: als u melksuiker (lactose) niet, of niet goed verdraagt, dan vindt u hierover meer informatie in ons artikel over lactose-intolerantie.

Een goed stuk vlees is een culinair genot:
Vlees bevat veel voedingsstoffen en eiwitten.  Het is rijk aan essentiële, dus levensnoodzakelijke aminozuren, en hoort daarom samen met eieren en melk bij de eiwitten met een hoge biologische waarde. Verder bevat vlees veel ijzer alsook seleen en zink. 
Wees vooral voorzichtig met bewerkte vleesproducten zoals worst.  Deze bevatten ook ongunstige voedingsstoffen.

Gezonde voeding - Visfilet op bord gelegd

Breng één tot twee keer per week vis op de tafel
bofrost*visfilet, bijvoorbeeld onze kabeljauwhaasjes, zijn altijd een goede keuze: praktisch vrij van graten, stevige beet, aromatische smaak en vooral:  direct na vangst diepgevroren.
► Vis is een optimale aanvulling voor vlees in uw weekmenu.
► Vis bevat waardevol jodium en seleen.
► Vette vissoorten leveren waardevolle en levensnoodzakelijke omega-3-vetzuren, die een positief effect hebben op de bloedvetwaarden.
 

Vet is belangrijk – maar het moet het juiste vet zijn

Geef de voorkeur aan plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, deze hoogwaardige vetten leveren de levensnoodzakelijke vetzuren en vitamine E. 
Helaas leveren deze oliën, zoals alle vetten, naast hoogwaardige voedingsstoffen ook veel calorieën. Zo levert 1 gram vet 9 kcal, wat meer dan dubbel zoveel energie is als 1 gram eiwit of 1 gram koolhydraten. 
► Wees voorzichtig met verborgen vetten. Deze zijn vaak “onzichtbaar” in verwerkte levensmiddelen zoals worst, gebak, snoep, fastfood en kant-en-klare producten.
► Bij bofrost* letten we bij de ontwikkeling van onze specialiteiten op het vetgehalte en soort vet: zo weinig mogelijk, zo veel als nodig. Bovendien gebruiken we bij bofrost* nooit geharde vetten:  bij bofrost* is genieten gezond!
► Vanzelfsprekend vindt u de informatie over de voedingswaarden van onze bofrost*specialiteiten in de bofrost*Online-Shop, als download of op de verpakking.
 

Suiker en zout  - ja, maar met mate!

Wat zou het leven zonder iets lekkers zijn? Zout en suiker horen erbij, maar het is ook duidelijk: in de juiste verhoudingen.
 ► Om het risico op hoge bloeddruk en de daarmee verbonden ziektes te verminderen, wordt aanbevolen om maximaal 6 g zout (keukenzout) per dag te gebruiken.
Belangrijk: de bofrost*kruiden, ajuin of knoflook zijn een uitstekend alternatief of aanvulling voor keukenzout, ze brengen smaak in ons eten en ze zijn gezond.
Tip: Proef altijd vooraleer zout toe te voegen! Uw lichaam stelt zich in op een minder zoute smaak wanneer u bewust minder zout gebruikt.
 ► Suiker levert direct beschikbare energie, maar geen vitamines, mineralen en vezels voor ons lichaam. Eten we te veel zoetigheden, dan bevordert dit gewichtstoename en het ontstaan van cariës.
 

Gezonde voeding - vrouw opent koelkast

Een paar tips om minder te snoepen: 
•    Eet kleine hoeveelheden.  Eet een handvol chips of enkele snoepjes. Serveer in kleine schaaltjes of bordjes.
•    Snoep niet wanneer u hongerig bent, meestal eet men dan te snel te veel.
•    Laat zoetigheden en snacks niet binnen uw gezichtsbereik liggen.
•    Wees actief en ondernemend, zo wordt snoepen een bijzaak. 
•    Eet fruit in plaats van zoetigheden, drink vruchtensap met water in plaats van limonade. 

Veel drinken is belangrijk!

We hebben ongeveer 1,5 liter vloeistof  (water) nodig per dag, afhankelijk van gewicht en activiteit.
► Water is een ideale dorstlesser - met of zonder koolzuur – in elk geval zonder calorieën.
► Alcohol: sporadisch en in kleine hoeveelheden drinken.
Hier geldt: bij een glas wijn past uitstekend ook een glas water.
 

Optimaal bereiden

Om zoveel mogelijk natuurlijke stoffen te behouden, om optimaal te kunnen genieten van al dit lekkers.

gezonde voeding - broccoli wassen
  • Groenten en fruit met zorg voorbereiden. Bij voorkeur in zijn geheel en kort onder koud stromend water wassen, zo blijven de vitamines en mineralen best behouden.
  • Groenten en fruit zo dun mogelijk schillen, net onder de schil zitten vele belangrijke voedingsstoffen.
  • Vitamines zijn hittegevoelig:  uw groenten met zorg bereiden – zo kort mogelijk, met weinig water en bij lage temperaturen.
  • Het kookwater kan u mee gebruiken in bijvoorbeeld sauzen; het bevat nog veel vitamines en mineralen, zonde om dit weg te gooien!

Tip: stomen is een perfecte bereidingswijze voor groenten. Met een beetje oefening vindt u de beste bereidingstijden voor uw groenten. 

Bij bofrost* bereiden we uw groenten optimaal voor: wij blancheren onze pas geoogste groenten in optimale omstandigheden waarna ze direct ingevroren worden. Deze blijven dan ononderbroken diepgevroren tot bij u thuis.
 

Meer tijd om te genieten!

Creëer genotmomenten: neem de nodige tijd om te eten!
In het alledaagse leven ontbreekt dikwijls de tijd voor een uitgebreide maaltijd, meestal is de dag al volledig gepland.
Des te belangrijker is het dagelijks tijd voor een maaltijd in te plannen. Een maaltijd moet zo een kader voor ontspanning zijn, waarin wij weer kracht voor ons alledaagse leven opdoen.
 

Let op uw gewicht en blijf in beweging

Gezonde voeding - vriendinnen

Bewegen is de sleutel tot succes!
Gezonde, evenwichtige voeding en beweging horen samen voor een goed lichaamsgevoel  - ideaal is een half uur dagelijks of 4 uur per week.
Regelmatig bewegen

  • verhoogt het energieverbruik en voorkomt daardoor gewichtstoename
  • heeft een positief effect op ons lichaam
  • zorgt voor evenwicht en schept zo optimale voorwaarden om te genieten
     

►► Welke beweging voor u de beste is, beslist u heel individueel.
►► Of beweging gelukkig maakt, hangt af van de juiste keuze! Persoonlijke interesses, individuele doelen en de eigen tijdindeling zijn fundamentele parameters voor beslissingen.

Spreek af met vrienden en familie, bewegen in groep is leuker en zo wordt bewegen een genot!

Datum

13.12.2017